Olduvaiblog: Musings on the coming collapse

Home » Posts tagged 'UN' (Page 2)

Tag Archives: UN

The Ron Paul Institute for Peace and Prosperity : ‘F**k the EU’: Tape Reveals US Runs Ukraine Opposition

The Ron Paul Institute for Peace and Prosperity : ‘F**k the EU’: Tape Reveals US Runs Ukraine Opposition.

written by daniel mcadams
thursday february 6, 2014
Nuland TapeIn the latest debacle for the US State Department and the Obama Administration, US Assistant Secretary of State Victoria Nuland was caught on tape micro-managing Ukraine opposition party strategies with US Ambassador to Ukraine, Geoffrey Pyatt. That the Ukraine regime-change operation is to some degree being directed from Washington can no longer be denied.

The tape (listen below) was released today, on the eve of Nuland’s second trip to meet with Ukrainian protestors and opposition leaders in the past two months — last time she passed out cookies to protestors.

The taped conversation demonstrates in clear detail that while Secretary of State John Kerry decries any foreign meddling in Ukraine’s internal affairs, his State Department is virtually managing the entire process. The “F**k the EU” part is her expressing anger that the EU is not moving fast enough with regime change in Ukraine and her plan is to get the UN involved in the process.

As the Kyiv Post reports:

In a conversation leaked online and posted to YouTube on Feb. 6, voices closely resembling those of U.S. Ambassador to Ukraine Geoffrey Pyatt and U.S. Assistant Secretary of State Victoria Nuland discuss loosely the roles of Ukrainian opposition leaders and the United Nations, and frustration over inaction and indecision by the European Union in solving Ukraine’s political crisis.

The voice allegedly of Nuland adds that [Ukrainian opposition leader Vitali] Klitschko should not be given a role in government.

“I don’t think it’s necessary, I don’t think it’s a good idea,” she says.

“Yeah… I guess… in terms of him not going into the government, just let him sort of stay out and do his political homework and stuff,” Pyatt says.

Before the call ends, Nuland tells Pyatt she has “one more wrinkle” for him.

Commenting on European pressure put on Yanukovych – or lack thereof – she explains that she has spoken to the United Nations and has gotten an official there who said that Ban Ki-moon, the UN secretary general, agreed to send someone to Ukraine to “help glue this thing and to have the UN glue it.”

She adds: “And you know, fuck the EU.”

“Exactly,” Pyatt replies. “And I think we got to do something to make it stick together, because you can be sure that if it does start to gain altitude the Russians will be working behind the scenes to torpedo it. Let me work on Klitschko, and I think we should get a Western personality to come out here (to Ukraine) and midwife this thing,’’ he adds.

The call is concrete confirmation of what we have been writing here at RPI for some time. This is a cruder and more violent version of the US-sponsoredOrange Revolution.

Particularly interesting from the recording is the treatment of UN Secretary General Ban Ki-Moon as some sort of junior errand boy for Washington. That explains his cowardly move to rescind Iran’s invitation to participate in the Geneva II talks as soon as Secretary Kerry demanded it.

One can only wonder why the government of Ukraine does not rescind Nuland’s visa and send her packing back to Washington, along with the US ambassador. No normal country on earth would allow foreign officials to actively plot inside the country with those seeking to overthrow the government.

A final bit of irony in the US government reaction to the bombshell tape is State Department Spokesperson Jen Psaki directly accusing the Russian government of being behind the tape and expressing shock — shock! — that a foreign government might be spying on the US. “A new low,” she called it. It’s only OK if we do it!

Future food; We can grow enough, but how will we distribute it?  |  Peak Oil News and Message Boards

Future food; We can grow enough, but how will we distribute it?  |  Peak Oil News and Message Boards.

When we talk about the future of food, we usually start with world population growth. Estimates say we’ll pass the 8 billion-people mark around the spring of 2024. The worry for decades has been if we will be able to feed all those hungry mouths.

The number of hungry mouths may not be the problem. A 2002 United Nations study showed that global agricultural production would exceed the population’s needs just six years after we hit the 8 billion mark. How we distribute and sell food in the future could be far more important – and more interesting.

Moving it

“Oil isn’t cheap,” Katie Camden says when asked about the future of food distribution. “Plus, over the next 10 to 20 years, it’s not going to get any cheaper.”

Camden started her career in neuroscience, but then she moved into the food business. She and her husband, Micah, have a string of successful and unique restaurants in the Pacific Northwest. He’s the chef; she’s the brains. She refines and iterates each operation like a ruthless engineer, optimizing each step in the production and the distribution chain.

Camden is the go-to person when it comes to the future of food. She’s all business. Her no-nonsense perspectives always provide a clear vision for where she sees things going. She has strong opinions.

“The cost of just moving food – especially over long distances –  is always going to be expensive,” she explains. “It’s really the limiting factor. It’s not a food problem. It’s not even a farm problem. It’s an oil problem.”

Even with the recent shale gas boom in the U.S., the long-term cost for oil is not projected to drop. On the contrary, it has risen from around $25 a barrel in 2002 to $100 in 2013. The race to renewable and alternative energy will continue over the next few decades.

So if oil and transportation are the real limiting factors, then what should we do? What are the opportunities?

“More food retailers and restaurants will look to local farms and food producers,” Camden believes. “I don’t just mean small farms but all farms that are nearby. Retailers will base their operations on what’s available locally,” she says.

One of her most popular chains is Little Big Burger, a series of purposely small take-out restaurants that serve high-quality hamburgers from only locally sourced beef. “We’ve looked at opening our hamburger restaurants in Texas and Colorado because of their amazing local beef,” she says.

In Camden’s view, the next 10 years will see more local businesses working with local farmers to source food. She says it will go beyond that to the very issue of what’s available from those producers. “That will drive those businesses,” she predicts.

Selling it

The business of food retailing is just plain hard, with notoriously low profit margins and stiff competition. Retailers are always looking for the newest innovation that will differentiate them. Because of this, hints to the future can be found in the aisles of your local market, as well as in your email in-box, in your smartphone, and in the mass of data being created.

Affinity card programs are nothing new. Those little cards are scanned at supermarket checkouts to get special discounts. Soon, those cards will be paired with high-tech data analytics and real-time shopper tracking. Something really different is emerging: a hyperpersonalized shopping experience.

It isn’t complicated. With your permission, an affinity card tracks everything you purchase. The store offers up coupons that fit your habits. The deals land in an in-box or smartphone app, giving automatic savings at checkout.

It gets interesting when stores cross their data with other information about you. They not only can give discounts on what you are about to purchase but also can make suggestions based on other activity. You might be tracked in real time as you move through a store and are offered suggestions based on health history, social network, and your favorite movies.

Tomorrow Belongs to the Shopper

Most of us don’t realize the power we have when we make those seemingly mundane decisions in stores. Long before crop shortages plague the global supply chain, consumers will vote with their purchases. That sentiment will drive the future, and the real opportunity lies in the imaginations and aspirations of average people all over the world. The interesting question is how can farmers start to participate in that conversation?

agriculture.com

Fukushima: An Update from Japan – Censored Notebook, Investigative Research

Fukushima: An Update from Japan – Censored Notebook, Investigative Research.

by Brian Covert

When International Atomic Energy Agency (IAEA) officials praised the authorities in Japan in October 2011 for their “efficient” handling of the Fukushima nuclear accident seven months after it occurred, perhaps the organization was speaking a little too soon or thinking too wishfully.

Or perhaps it had something to do with the head of the IAEA at the time, Yukiya Amano, being a career bureaucrat from Japan who was just doing what he was hired to do. Or perhaps the IAEA itself was just doing the job it was created to do back in 1957 by the United Nations of supporting and promoting the “peaceful use” of nuclear energy worldwide.

Or maybe it was just a simple matter of laying the first foundation of The Official Story: that the Fukushima nuclear disaster was basically, as Japanese authorities have insisted, sotei-gai — beyond expectations — that it was totally unforeseen and could not possibly have been predicted, but not to worry: Everything would soon be under control and back to business as usual.

Despite the best efforts of a “poodle press” in Japan, snuggled comfortably in the elite laps of power, to repeat such reassuring words to an anxious public, some of the truth did manage to come out about what is arguably the worst nuclear accident in human history.

Looking back decades from now, however, 2013 may well be remembered as the year when the iron lid finally came down over the truth and The Official Story concerning Fukushima was set firmly in place.

It was this year that the Tokyo Electric Power Co. (TEPCO), operator of the Fukushima plant, admitted that, among other problems, 300 tons of radioactive groundwater could not be stopped from leaking every day from the Fukushima plant into the nearby Pacific Ocean. It was highly contaminated water, of course, but it was not officially expected to harm sea life or human beings in any way. Not to worry.

Then there was the announcement in September 2013 that Tokyo — a city located less than 320 kilometers (200 miles) from the ongoing nuclear crisis at Fukushima — was chosen to be the site of the 2020 Summer Olympic Games.

A month later, as if to bolster Japan’s good news, a United Nations scientific committee, in a report to be submitted to the UN General Assembly, downplayed all the public worry over Fukushima. The UN committee placed the levels of radiation as being “very low,” stating: “No discernible increased incidence of radiation-related health effects are expected among exposed members of the public or their descendants.” This prompted a strong rebuke from citizens groups and others in Japan who saw this as an attempted whitewash of major proportions by the UN.

But there was one more step to be taken before The Official Story could be called airtight: In November and December 2013, the Japanese government — with the blessing of the administration of U.S. President Barack Obama and despite strong public opposition at home in Japan — proceeded to ram a bill through its parliament that, upon becoming law, would make whistleblowing a crime of state that could result in a prison term of up to 10 years.
This “state secrets protection bill” was supposedly intended to protect Japanese government and military secrets from possible terrorist actions (and, no doubt, from an Edward Snowden-type of situation) at a time when Japan’s military-industrial complex was expanding in lock-step with that of the U.S. But it could also be considered no mere coincidence that this state secrets bill was being pushed through to law at a time when TEPCO was just starting a yearlong operation in decommissioning the Fukushima nuclear plant that was unprecedented both in scale and in the potentially devastating consequences that could result if the slightest thing — forces of nature, mechanical failure, human error — went wrong in the course of that year.

This operation involves removing some 1,500 fuel rods from a Fukushima reactor, one by one, and placing them in a more secure area, something that has never been attempted before anywhere. Radiation levels said to be many thousands of times those of the 1945 U.S. atomic bombing of Hiroshima could be emitted from the Fukushima nuclear plant if any unforeseen problems occur along the way.

Now that Japan’s state secrets bill has become law, leaking sensitive information concerning Fukushima could technically be considered a crime, both for the whistleblower who leaks it and for any journalist who reports it. The extended “war on terror” has now joined hands with “atoms for peace,” with truth becoming the first casualty.

As of the end of 2013, nearly three years after the crisis began at Fukushima, there are an estimated 150,000-plus Japanese residents evacuated from the Fukushima area, many living in temporary housing. Some of that housing is reportedly now in substandard condition, with residents essentially being left to fend for themselves.

Confirmed cases of thyroid cancer are now appearing in some children from the Fukushima area, and the numbers of such cases are certain to rise in the future. Reports of increased levels of radiation, of varying degrees, have also come up throughout Japan and beyond its borders.

Meanwhile, TEPCO and two government ministries are busy arguing about which one of the three parties is responsible for cleaning up the contaminated water that is seeping into the ground and into the nearby sea. And yet, in spite of these and many other problems along the way, the IAEA has wavered little in its praise for Japan’s handling of the Fukushima accident and the quote-unquote “good progress” that has resulted.

The Official Story surrounding Fukushima is one of an unexpected disaster being dealt with swiftly and safely by honest, open authorities facing unlucky circumstances — and being duly investigated by an independent-minded news media that is diligently doing its job. But like all official stories, this story has a long and sordid history behind it. It is a history that people need to know about if they are to understand how and why Fukushima happened in the first place, and which direction the crisis is likely to take in the future.

Here, then, is the story behind the story of Fukushima.

This research was originally published as chapter 14 in Censored 2013: Dispatches From the Media Revolution, eds. Mickey Huff, Andy Lee Roth, and Project Censored (New York: Seven Stories Press, 2012).

On the Road to Fukushima: The Unreported Story behind Japan’s Nuclear-Media-Industrial Complex

Prologue

The most powerful earthquake to ever hit the islands of Japan struck on the afternoon of March 11, 2011. The magnitude 9 quake, centered about 70 kilometers (43 miles) off the Pacific coast, sent oceanic shock waves racing toward Japan’s northeastern Tohoku region. Located squarely on the tsunami’s course were coastal areas that are also home to several nuclear power plants, such as in Fukushima Prefecture, which is situated about 240 kilometers (150 miles) from Tokyo, the most populated metropolis on the planet. As it became clear that something had gone seriously wrong and, due to the tsunami, Japan now had a nuclear catastrophe on its hands at Fukushima, all eyes turned to the Japanese press.

But the Japanese press was nowhere to be found. In the immediate aftermath of reactor meltdowns and the release of radioactivity at the Fukushima Nuclear Power Plant, when evacuations and press restrictions had not yet been set by Japan’s government, the major Japanese news companies did not have a single reporter on the ground in the area.1 Such media companies in Japan usually spare no expense in having their reporters or photographers camp for days at a time outside the homes of suspects in sensationalized crime cases or when stalking scandal-tainted celebrities. But when it comes to pursuing real news stories of public concern, investigating the nation’s political or corporate centers of power, and exercising the freedom of press as enshrined in the Japanese constitution, the news media of Japan can be strangely submissive or even silent. Nowhere has that been more on display than in the reporting of the Fukushima nuclear crisis.

How is it that one of the most technologically advanced, democratic societies in the world finds itself with a press that serves more as a lapdog to the powerful than as a watchdog for the public? How does Japan’s nuclear power industry in particular fare in the news media? And more importantly, how is censorship fostered in such an environment and how did it get this way?

The answers to such questions can be found by taking a look back on the road to Fukushima that Japan has traveled since the Second World War. It is the story that most of the mainstream media in Japan are failing to report or to piece together in the wake of Fukushima, perhaps because, in many ways, the media itself is the story.
It is the story of how of the Japanese press has risen to become a global media power unto itself,2 and how Japan’s corporate-dominated news industry grew hand-in-glove with the nation’s development of atomic energy and other major industries following the war. It is the story of a Japanese war crimes suspect imprisoned by US occupation forces, of Japan’s preeminent media tycoon, of the godfather of Japanese nuclear power development, and of the father of Japanese professional baseball—all of whom happen to be the same man, the powerful Japanese predecessor of today’s Rupert Murdoch.
It is the story of the power wielded by right-wing forces in Japan and, at the fringes, of the Japanese mafia. It is a story that also closely involves the United States of America as benefactor: the Central Intelligence Agency, the US Congress, and the US media establishment. It is the story of America’s Cold War geopolitical priorities over the long-term security and environmental safety of the planet.

It is the story, in the end, of Japan’s rise as a modern nuclear-media-industrial power from the ashes of Hiroshima and Nagasaki in 1945 up to Fukushima more than sixty-five years later. This report attempts to connect the dots of Japan’s atomic past and present, providing the much bigger picture behind the individual acts of censorship surrounding Fukushima and, in doing so, will hopefully offer lessons for the future of a democratic, responsible press in Japan.

The Shoriki Factor

If there is one person who has stood at the nexus of nuclear power, media conglomeration, politics, and industrial development in postwar Japan, it would be Matsutaro Shoriki.

Shoriki, in the early 1920s, was a high-ranking official of the Tokyo Metropolitan Police Department, and in previous years had reportedly been involved in every major incident of police repression of social unrest.3 That included the Great Kanto Earthquake of September 1923, Japan’s deadliest natural disaster up to then, in which more than 100,000 people died and tens of thousands of others went missing.4

After the earthquake’s ensuing panic and confusion and the Japanese government’s declaration of martial law, the police took the opportunity to round up ethnic Koreans living in Japan, along with leading Japanese socialists, anarchists, labor activists, and other leftist dissidents of the day—some of whom were later reported killed.5 This all happened on Shoriki’s watch, and a month after the quake he was promoted to a department head position within the Tokyo police hierarchy.6 Shoriki’s law enforcement career came to a halt a couple months later, however, when a young Communist Party supporter attempted to shoot Hirohito, the emperor-to-be, in public. Shoriki was among those dismissed from their police posts for the lapse in security surrounding the assassination attempt.

It was the end of Shoriki’s days as a hard-line police official, but just the beginning of his career as a central figure in the Japanese media world.

One month after his firing from the Tokyo metropolitan police, Shoriki—with no past media experience whatsoever—found himself serving as president of the Yomiuri Shimbun newspaper, then a fledgling 50,000-circulation Japanese metropolitan daily paper in Tokyo.7 He had bought out a controlling stake in the newspaper through a huge personal loan from a cabinet minister then serving in the Japanese government. A rebellion immediately arose among the editorial staff of the paper, but the new owner had no regrets. “Instead of committing hara-kiri” (ritual disembowelment) over the police firing, “I bought a newspaper,” Shoriki would boast.8

The openly pro-capitalistic, anticommunistic Shoriki quickly showed himself as having a finger on the public pulse, understanding well the links between three key areas: mass entertainment, mass mobilization, and massive profits.9

His Yomiuri Shimbun newspaper company sponsored tours in Japan of major league baseball players from the US—first in 1931, then again in 1934, when the Yomiuri paid for US baseball legends Babe Ruth, Lou Gehrig, and others to come and play in Japan. The next year, the Yomiuri Shimbun newspaper created its own baseball team, the Yomiuri Giants, in the exact image of the famed Giants baseball team of New York (later of San Francisco). In 1936, Japan’s first professional baseball league was started, with Shoriki going on to serve as owner of the Yomiuri Giants pro team and as the first commissioner of the Nippon Professional Baseball league years later.

By the late 1930s and early 1940s, the winds of war were blowing in Japan. All of the Japanese press was expected by the military-dominated government to support Japan’s war of aggression throughout East Asia and the Pacific, and the major news publications—from liberal to conservative—toed the line, either under government pressure or out of a sense of patriotism. Two days after the Japanese military attack on the US-occupied Pacific island of Hawaii in December 1941, the major newspapers in Japan sponsored a public rally in Tokyo denouncing the US and Britain. Shoriki, representing the Yomiuri Shimbun newspaper, was reportedly one of the main speakers.10

In the fifteen years since Shoriki had taken over the paper, the Yomiuri had gone from being a fairly liberal Tokyo metro daily paper to being an unashamedly conservative national daily newspaper—the third-largest daily paper in Japan, in fact—with a circulation of 1.2 million.11 The Yomiuri became the most nationalistic of Japan’s mainstream news media during World War II. For his efforts, Shoriki, like other press executives in Japan, was appointed to several key government propaganda organizations during the war, including as cabinet-level advisor in the government.12

Behind Prison Walls

Following the US atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki, which killed more than 200,000 people in August 1945, and Japan’s formal surrender a month later, the occupation forces under General Douglas MacArthur wasted no time in sniffing out suspected war criminals as part of victor’s justice, Yankee-style.

The top ranking of war criminals, “Class A,” applied to persons in the highest decision-making bodies in Japan who were believed to have taken part in the starting and/or waging of war against the Allied powers. Among those who were openly demanding that the Americans include Shoriki, the Yomiuri newspaper president, in that Class-A category were Shoriki’s longtime enemies on the Japanese political left and, incredibly, some of the newspaper magnate’s own editorial staff at the Yomiuri Shimbun.13 Long considered to be something of a “dictator” within his paper,14 Shoriki was now facing a serious mutiny by his crew at a very sensitive time in Japanese history. In December 1945, he was ordered by the US occupation forces to report to Japan’s notorious Sugamo Prison in central Tokyo as an inmate.

The dozens of initial suspects of Class-A war crimes at the prison made up a virtual “who’s who” of the most elite of Japanese political, military, and business circles. Shoriki was placed in cellblock 2-B of the prison, directly across from a prominent industrialist who had once been head of the mighty Nissan group of corporations.15 As a media baron, Shoriki commanded respect even behind bars. The Buddhist priest in charge of counseling the accused war criminals at the prison recalled: “Mr. Shoriki, former president of the ‘Yomiuri Newspaper,’ I had met two or three times at banquets given by the Chief Priest, whose advisors in various matters we both had been. He [Shoriki] was still as vigorous as ever. . . .”16

George Herman Ruth, one of the US baseball idols invited by Shoriki to play for Japanese audiences back in the 1930s, had little sympathy for his former patron. “That bum [Shoriki] seemed like a pretty nice fellow,” Babe Ruth, now retired from baseball, said on hearing the news of Shoriki’s imprisonment in Tokyo. “I guess he was too nice, come to think of it. All any of them guys did was bow to us, and even then they must have had a knife in their kimona [sic].”17 Ruth even complained that the American ballplayers had been cheated during their tour of Japan a decade before: “Shoriki didn’t pay us what he promised to pay. Most of us spent more money in Japan than we made.”18
As Shoriki and the others languished in prison not knowing their fate, the US, at least in the early stages, proceeded with its plan of “reforming” Japan, putting a high priority on strengthening democratic institutions and the rights of the individual.

But a funny thing happened on the way to democracy: on a parallel track, the government of the United States, under the umbrella of the Truman Doctrine of President Harry Truman, was also proceeding on a “reverse course” in Japan. From 1947–48 onward, the US priority began shifting away from promoting democracy to fighting communism. General MacArthur’s occupation forces in Tokyo now sought to “strengthen, not punish” right-wing Japanese leaders so as to secure Japan as a key ally especially against the regional influence of Communist China.19

The Cold War was starting and, almost overnight, the US had gone from purging its sworn wartime enemies on the political right in Japan to purging those on the left. Japanese ultra-rightist organizations and even the yakuza, Japan’s mafia syndicates, were becoming useful tools for the US occupation authorities in suppressing the growing social movement of organized labor and liberal political dissent, including in the Japanese news media.20

And so it was that right-wing media mogul Matsutaro Shoriki walked out of the Tokyo prison gates on September 1, 1947—twenty-one months of prison time served and no war-crime charges filed against him.21 Shoriki and many of his fellow Japanese war-criminal suspects were looking much more useful to the United States beyond—rather than behind—prison walls.

Television and “Atoms for Peace”

In summer 1951, with the official end of the American occupation of Japan just around the corner, Shoriki and other released Japanese war criminal suspects were finally removed from General MacArthur’s war-criminal “purge list” and were now free to resume their former public lives. Shoriki received his pardon on August 6, the sixth anniversary of the Hiroshima atomic bombing. The very next day, he went to work on his next big project: establishing Japan’s first commercial television network.22

In this venture, Shoriki had warm support from conservative members of the US Congress, who, like their right-wing counterparts in Japan, apparently saw the mass media not as a way to inform or educate the poverty-stricken Japanese masses but rather as a means to essentially feed the Japanese public a steady stream of pro-American messages of progress and development in the postwar period.

Shoriki’s key ally in the US Congress for this was Karl Mundt, a Republican senator from South Dakota. Through the mid-1940s, Mundt had served as an active member of the House Un-American Activities Committee (HUAC) that was investigating suspected Communist infiltration throughout US society. During that same period, Mundt pushed a bill through Congress in 1948 that became law, creating the Voice of America short-wave radio propaganda program.23 But Mundt had an even bigger dream: using the rising medium of television to carry VOA broadcasts throughout the world, including in Japan, as a way to counter the growing global “red” menace. Mundt called his grand plan “Vision of America.”24

It was Hidetoshi Shibata, then a popular conservative, America-friendly radio commentator on Nippon Hoso Kyokai (NHK, Japan’s public broadcaster) and a former Yomiuri newspaper reporter under Shoriki, who eventually hooked up Mundt and Shoriki.25 On August 14, only a week after Shoriki’s pardon as a US-branded war crimes suspect, Mundt, at a press conference in Washington DC accompanied by a member of Japan’s parliament, announced plans for a team of three American “experts” to fly to Japan the following week to firm up the plans for this new Japanese TV broadcasting network.26 Another week later, the Japanese and American sides met in Tokyo and worked out the details: it was agreed that instead of making this new TV station a part of Mundt’s worldwide “Vision of America” scheme, it would be a wholly Japanese-owned and Japanese-run network financed in part by airing Voice of America radio broadcasts within Japan.27

Shoriki had meanwhile regained his old position as the largest shareholder of the Yomiuri paper, and now persuaded the heads of his archrival daily newspapers, the liberal Asahi and Mainichi, to join the conservative Yomiuri in putting up joint capital of about ¥2 billion ($25 million) for the TV station. Shoriki also used his highly placed connections in Japanese government and financial institutions to further strengthen support for the new station, promoting the TV network as potentially attracting three million Japanese viewers within five years.28

In July 1952, just three months after the US occupation bureaucracy had packed its bags and gone home, the new Nippon Television Network (NTV) was granted its broadcasting license by Japanese media regulators. Shoriki became the first president of NTV in October 1952, and in August 1953, the station went on the air with black-and-white television programs. Now it was just a matter of getting the message out to the masses.

“Kilowatts, not killing”

At the United Nations in December 1953, US President Dwight Eisenhower announced the start of his “Atoms for Peace” program. Several months later in September 1954, US atomic energy commissioner Thomas Murray stood before a convention of American steelworkers at Atlantic City, New Jersey, and called for a nuclear power plant to be built in Japan with US know-how and manpower as “a dramatic and Christian gesture which would lift all of us far above the recollection of the carnage” of Hiroshima and Nagasaki nine years before.29 An editorial in the Washington Post immediately and enthusiastically supported this “brilliant idea,” stating: “How better, indeed, to dispel the impression in Asia that the United States regards Orientals merely as nuclear cannon fodder!”30

A few months after that in early 1955, Representative Sidney Yates, a Democrat from Illinois, took it even further when he stood on the floor of the US Congress and called for that proposed first nuclear power plant in Japan to be constructed, of all places, in the atomic-bombed city of Hiroshima. He was then sponsoring a bill in Congress for a 60,000-kilowatt nuclear power generating plant to be built in Hiroshima as part of Eisenhower’s “Atoms for Peace”—a power plant, Yates said, that would “make the atom an instrument for kilowatts rather than killing.”31 (Plans for the Hiroshima nuclear plant eventually fizzled out.)

Back in Japan around that same time, Matsutaro Shoriki, while still president of NTV, campaigned in February 1955 for a seat in his own country’s House of Representatives and won. He was appointed to the cabinet-level position of minister of state. Everything now seemed to be in place. For the better part of 1955, Eisenhower’s newly established United States Information Service (USIS), with its mission of overseas “public diplomacy” (read: propaganda) and Shoriki’s Yomiuri Shimbun newspaper, which now had a colossal circulation of more than two million readers,32 worked closely together on plans to bring America’s atomic-age vision to the Japanese people.33

The Atom Returns to Japan

On November 1, 1955, the USIS and Shoriki’s Yomiuri Shimbun newspaper kicked off the opening of a futuristic, traveling “Atoms for Peace” exhibition at an event hall in downtown Tokyo, not far from the Imperial Palace.

The fifteen sections of the exhibition, touted as the first of its kind in Far East Asia, explained “how the boundless wealth of the atom has been unlocked, and now it is already being used in many ways for man’s benefit in medicine and industry.” The exhibition was to be shown in Tokyo for a month and a half, then rotated on to seven other major Japanese cities.34 The exhibition included profiles of ten pioneering nuclear scientists; a small demonstration nuclear reactor; a movie about the peaceful uses of nuclear energy; panel displays; and an introduction to the medical, agricultural, and industrial uses of atomic isotopes.35 On New Year’s Day of 1956, while the exhibition was still touring Japan, state minister Shoriki was appointed the first chairman of the Japan Atomic Energy Commission, a move praised by US atomic energy commissioner Lewis Strauss as “an important contribution to international peace.”36

The “Atoms for Peace” exhibition finally arrived in Hiroshima in May 1956 and was shown for three weeks at the recently opened Hiroshima Peace Memorial Museum, located within the city’s Peace Memorial Park commemorating the victims of the 1945 US atomic bombing. An estimated 110,000 Japanese visitors came to see the “Atoms for Peace” exhibition in Hiroshima, and a reported 2.5 million people had seen the exhibition nationwide.37 At the end of it all, notwithstanding some public and press criticism that arose, the “Atoms for Peace” exhibition in Japan was considered a resounding success, primarily due to the positive spin given to it by the Japanese media, especially the Yomiuri newspaper and NTV network headed by Shoriki.38

Code Name: PODAM

Tetsuo Arima, a professor of media studies at the elite Waseda University in Tokyo, goes where the Japanese mainstream press fears to tread in researching and making public the CIA’s past connections to the media and nuclear power in Japan, having published several books on the subject in recent years. He has visited the US National Archives and Records Administration (NARA) in Washington DC and obtained almost 500 pages of once-secret documents detailing the introduction of atomic energy technology to Japan.39

“Relations with PODAM have now progressed to the stage where outright cooperation can be initiated,” Arima quotes one of those CIA documents as reading, concerning political maneuvering against the Japan Communist Party back in the 1950s.40 Another document approves “PODAM” as being used to gain information about political developments and trends in Japan, along with information on persons working in Japanese newspapers and media. PODAM, the code name of a CIA asset, was none other than Japanese media tycoon Matsutaro Shoriki.41

Indeed, a cursory check of the NARA website (www.archives.gov) reveals Matsutaro Shoriki as being listed under the cryptonym PODAM as well as “POJACKPOT-1.”42 Equally revealing is Shoriki’s TV station, Nippon Television, being listed in the archive’s CIA file index as part of a project called “KMCASHIER.”43 Project KMCASHIER, as Arima notes, was a failed 1953 US plan to construct a massive microwave communications network covering four Asian countries (Japan, South Korea, Taiwan, and the Philippines) as part of a larger international microwave communications network. Japan’s role in KMCASHIER was listed under the CIA code name of “POHIKE.”44 “POBULK” is listed in the archive index as the CIA code name for the Yomiuri, Shoriki’s newspaper.

Arima found also that Shibata, the popular NHK radio newscaster who initially put Shoriki in touch with US senator Mundt of VOA fame, had contacted and met in Tokyo with persons connected with the CIA (presumably on Shoriki’s behalf), both before and after Shoriki obtained the broadcast license for NTV.45 The professor also came across a document dated May 5, 1955—placing it around the time of joint preparations by the USIS and Shoriki’s Yomiuri newspaper for the “Atoms for Peace” exhibition—in which a “provisional” security clearance was sought for Shoriki as an “unwitting cutout.”46 This indicates that Shoriki would have been considered a trusted intermediary for passing along highly sensitive information, yet not necessarily aware of the details of that information or exactly how he was being used for such intelligence purposes.

According to one CIA document that Arima uncovered, Shoriki as atomic energy commissioner was so impatient to get nuclear power online in Japan following the 1955–56 “Atoms For Peace” exhibition that he seriously considered buying a small reactor to power his own home as a public show of atomic energy’s benefits.47 And what was PODAM’s urgent motivation? To help reach his political aspiration of becoming the prime minister of Japan.

The Deep Ties that Bind

Japanese nuclear power, industrial production (especially in electronics), and the news media grew side by side in the critical Cold War years that would see Japan elevated to the status of “economic miracle.” Without doubt, from the end of the Second World War onward, the media industry has been a crucial part of that whole corporate synergy in Japan—not an objective, neutral force standing outside it.48

That is still the situation today for the most part. The electric power companies in Japan advertise widely in the major print and broadcast media companies. Tokyo Electric Power Company (TEPCO)—operator of the Fukushima nuclear plant and two others—alone spent about ¥27 billion ($330 million) on public relations and other events promoting nuclear energy in 2010, ranking tenth highest among all Japanese corporations in the amount of money spent on such expenses that year.49 Of that amount, TEPCO spent ¥9 billion ($110 million) directly on advertisements placed in the media.50

So what effect does this kind of relationship between nuclear energy and media in Japan have on news coverage? According to author and independent journalist Osamu Aoki, a former reporter for Japan’s Kyodo News wire service, “Newspapers, TV, magazines—it makes no difference: because they receive these huge advertising monies, it’s hard for them to criticize the power companies, especially with nuclear power. It’s a taboo that’s been going on for some time.”51

Where Japan differs from the US and other developed countries is in the sheer breadth and depth of external press controls and media self-censorship in the form of the “kisha club” (reporters’ club) system.52

The kisha clubs are press clubs attached to various Japanese government agencies (from the highest levels of government down to local government agencies), political parties, major corporations, consumer organizations . . . and electric power companies. At last count there were an estimated 800 to 1,000 kisha clubs nationwide. Membership in such clubs is mostly restricted to the big Japanese newspaper and broadcasting companies, with smaller Japanese media and the foreign press normally not allowed in. One important rule: kisha club reporters are not usually allowed to “scoop” fellow club members on any given story, even if they are reporters for rival Japanese news companies. In most cases a kisha club is based on the premises of the institution that the reporters are covering, with the operating expenses of the club paid by that institution. The kisha club rooms generally are off-limits to the average Japanese citizen, even when located inside of public buildings.

TEPCO, like other power companies around Japan, has its own in-house kisha club. And what was the chairman of TEPCO doing at the time of the March 11 quake/tsunami and subsequent Fukushima nuclear plant disaster? He was hosting Japanese journalists on a press junket in China, courtesy of the power company.53

According to an independent journalist attending a press conference hosted by TEPCO soon after the accident on March 11, 2011, not one of the power company’s kisha club reporters got around to asking the TEPCO chairman at press conferences about the possibility of plutonium leaks from the Fukushima plant until the independent journalist himself raised the critical question two weeks after the accident. Another independent Japanese reporter working for Internet media was shouted down by the TEPCO kisha club reporters when he tried to ask the TEPCO chairman a question at the same press conference. These are not uncommon occurrences at kisha clubs in Japan.54

How did all of this translate in terms of Japanese versus overseas reporting on Fukushima soon after the accident? There were often major gaps between the two. On the morning of March 12, the day after the accident, for example, Japan’s public broadcaster, NHK television, was telling evacuees from Fukushima to calmly “walk instead of drive to an evacuation area” while also repeating Japanese government assurances that there was “no immediate danger.”55 That same morning, the tone of reports carried on BBC News, as just one foreign news media source, was one of skepticism of such Japanese government assurances rather than blind acceptance.56 That kind of gap between Japanese and overseas coverage would widen considerably as the Fukushima crisis went on, with the Japanese public increasingly voicing distrust of their government and suspicious that Japan’s media were not reporting the whole story.

That is certainly true for one related issue that has been underreported in Japan for years: the so-called “nuclear gypsies”—the thousands of day laborers, many unskilled and homeless, that make up a large part of the workforce at Japan’s fifty-four nuclear power plants nationwide—and the yakuza (organized crime) syndicates as suppliers of such temporary workers to the industry.57 The underside of Japan’s economic miracle in the postwar era was the existence of pools of cheap, “disposable” labor from the slums of the big cities, such as the Sanya district in Tokyo and Kamagasaki district in Osaka, working in the vast construction industry with which the yakuza have long been aligned. But the electric power companies today also use such day laborers, doing highly dangerous work with little or no job security, and many of these nuclear workers are financially exploited by the yakuza and other labor agents as well.

It has been left mainly to independent journalists in Japan to uncover and expose these facts. One of them, photographer Kenji Higuchi, had worked for decades before Fukushima, trying to tell an indifferent Japanese media and public the stories of these exploited, intimidated nuclear power plant workers and the illnesses that afflicted them after they had worked at the plants. Higuchi’s efforts to get at the truth are the focus of a short documentary film, Nuclear Ginza, broadcasted in 1995 on Britain’s Channel 4 television.58 More recently, another Japanese independent journalist, Tomohiko Suzuki, went undercover as a day laborer at the Fukushima nuclear power plant after the March 2011 accident and found that the yakuza were still recruiting day laborers to work there, with top management at the Fukushima plant—like most construction companies in Japan—not necessarily knowing (or caring) how these workers got hired there in the first place.59

The Selling of a “Miracle Man”

To be fair, the Japanese people are not the only ones who have been sold a bill of goods about nuclear power and been shielded from seeing its dark side by the media. Americans have too, and the US media role over the years is one that has to be acknowledged in this post-Fukushima age. This is most clearly seen in the US media treatment of Matsutaro Shoriki and the vital role he played in bringing US-sponsored atomic energy to Japan during the Cold War years.

In 1946, six months after the American occupation of Japan had begun, the US progressive magazine the Nation correctly noted how “Shoriki’s yellow journalism, combined with the scandalously low wages he paid his newsmen and printers, brought him rich profits, and his fervent support of aggression [in the Pacific War] won him a seat in the House of Peers and a position as Cabinet adviser.”60

Compare that with the glowing coverage a few years later by US mainstream media: Shoriki as “bitterly anti-Communist” ally to the US and Japan’s “most successful publisher,” known “among Western newsmen as the [William Randolph] ‘Hearst of Japan’” (Time magazine, 1954);61 Shoriki as “father of professional baseball in Japan” who nobly sent then–US president Eisenhower an ancient suit of Japanese armor as a show of goodwill (Washington Post, 1954);62 Shoriki as “Japan’s Mr. Atom,” a man who “has made a brilliant success of nearly everything he has tried” and who, “‘if he lives long enough . . . will make Japan one of the leading atomic powers of the world’” (New York Times Magazine, 1957);63 and Shoriki as pioneering TV network president aiming to make Japan the first country in the world to have color television (Time, 1959).64

Then there was the 1963 Time tribute to Shoriki as art connoisseur, head of his Yomiuri Shimbun newspaper’s own symphony orchestra, architect of the “Yomuiri Land” amusement park in Tokyo named for his newspaper, and all-around Man for the Millennium. The article quoted Bob Considine, a well-known columnist for the Hearst media empire in the US, who sounded almost shocked with awe: “[W]henever editors speak of the great press lords of our age, they often mention Hearst and sometimes [Canadian-British tycoon Lord] Beaverbrook. But they always mention Shoriki.”65

Just a few years earlier, this same Hearst underling and ghostwriter, Considine, had written the foreword to the American publishing industry’s own nod to Japan’s premier media baron in a 200-page book titled Shoriki: Miracle Man of Japan—A Biography. The book was published in 1957 by Exposition Press, back then a leading publisher of so-called “vanity books” that are essentially paid for by the person who is the subject of the biography—which, in this case, would have been Shoriki himself. The book was coauthored by the publishing company’s president, Edward Uhlan. A New York Times obituary would later list Shoriki: Miracle Man of Japan as one of the late Uhlan’s most noteworthy accomplishments.66

All in all, Shoriki: Miracle Man of Japan stands out as a cleverly crafted work of disinformation. It covers up Shoriki’s infamous reputation as a police bureaucrat before the Second World War, plays down his wartime role in anti-US propaganda and war-criminal imprisonment by the US after the war, and plays up his subsequent achievements in baseball, news media, and atomic energy in Japan—with a strong line of anticommunist sentiment running throughout. Newspaper, magazine, and book publishing media in the US had now weighed in with Shoriki and his crusade for a pro-America, pro-nuclear Japan, and on the whole found him to be on the right side of the cause.

Epilogue: The Road from Fukushima

When Matsutaro Shoriki died in 1969 at age eighty-four while in office as a representative of Japan’s parliament (and while still NTV network president), his obituary in the Washington Post was surprisingly sparse. Nowhere did the Post mention that Shoriki, as Japan’s first atomic energy commissioner, had been Washington’s point man on nuclear energy development after the war—indeed, he had led Japan to embrace atomic power as a prime energy resource ten years after Hiroshima and Nagasaki. Also missing was Shoriki’s tainted past as a former police official and as a prisoner during the US occupation of Japan. And of course, there was no mention at all of the CIA’s interest in Shoriki as an asset of the agency.67

Just a few years later in 1976, however, the late Shoriki’s name surfaced in connection with the “Lockheed scandal,” a major political scandal in Japan involving bribe money paid by the US aerospace corporation Lockheed to a former Japanese prime minister. The conservative Yomiuri newspaper denied allegations of Shoriki, its ex-president, having been a past “recipient of CIA favors” and spoke of suing for libel the American publications that carried the stories.68

If most Japanese people know or remember anything at all about the late press lord today, it is probably the “Matsutaro Shoriki Award” bestowed in Shoriki’s name every year with great fanfare to some outstanding Japanese baseball figure by NTV network and Yomiuri Shimbun newspaper—whose circulation of thirteen million readers today makes it reputedly the largest daily newspaper in the world.69 The majority of Americans know even less about Shoriki, including the fact that the prestigious Museum of Fine Arts in Boston today has a respectable chair position named after him.70 And for their part, few if any Japanese mainstream media companies in their news reporting are linking Shoriki to nuclear energy and the Fukushima accident of March 11, 2011—even though it was his influence and vision of a fully atomic-powered Japan, with firm support by the US, that had led Japan as a nation to that place.

Demands have arisen in the wake of Fukushima for Japanese government nuclear regulators and politicians to be more independent of the nuclear power industry that they are supposed to be keeping an eye on.71 But looking to the future, there is one more party that equally needs to be separated from Japan’s nuclear power establishment (or “nuclear power village,” as it’s called), and that is the Japanese press. The media in Japan, like the government regulators, have been intimate with the nation’s atomic energy club from the very start. Until the day when the Japanese news media are finally weaned off the nation’s nuclear power village, the whole truth about nuclear energy—and the corruption and great public dangers surrounding it—will continue to be mostly unseen and unknown in this country. Disengaging the Japanese press from the nuclear powers-that-be will not be easy, but it must be done.

One place to start would be to begin dismantling the Japanese kisha club system. This too will be no easy task, given the deep historical and institutional roots of the system. But if the toothless Japanese lapdog press of today is to regain the public credibility at home and abroad that it lost in the wake of the Fukushima nuclear power plant disaster—and if it is to earn the respect that it would deserve as a true watchdog of the people over Japan’s centers of power in the future—then it is the Japanese news media that must now take the first steps in that direction on this long and uncertain road away from Fukushima.

================================

BRIAN COVERT is an independent journalist and author based in Kawanishi, western Japan. He has worked for United Press International news service in Japan, as staff reporter for three of Japan’s English-language daily newspapers, and as contributor to Japanese and overseas newspapers and magazines. He is currently a lecturer in the Department of Media, Journalism, and Communications at Doshisha University in Kyoto.

Notes

1. David McNeill, “Fukushima Lays Bare Japanese Media’s Ties to Top,” Japan Times, January 8, 2012, http://www.japantimes.co.jp/text/fl20120108x3.html.
2. Five of the world’s top ten daily newspapers with the highest circulations are based in Japan. See Jochen Legewie, Japan’s Media: Inside and Outside Powerbrokers, Communications & Network Consulting Japan K.K. (Tokyo, March 2010), 3,http://www.cnc-communications.com/fileadmin/user_upload/Publications/2010_03_Japans_Media_Booklet_2nd_Ed_JL.pdf.
3. Simon Partner, Assembled in Japan: Electrical Goods and the Making of the Japanese Consumer (Berkeley: University of California Press, 1999), 74.
4. August Kengelbacher, “Great Kanto Earthquake 1923,” http://www.japan-guide.com/a/earthquake.
5. Sonia Ryang, “The Tongue That Divided Life and Death: The 1923 Tokyo Earthquake and the Massacre of Koreans,” Japan Focus, September 3, 2007,http://www.japanfocus.org/-Sonia-Ryang/2513. For similar accounts, see also Mikiso Hane, Reflections on the Way to the Gallows: Rebel Women in Prewar Japan (Berkeley: University of California Press, 1988), esp. 171, 176, 191–92; and Asahi Shimbun newspaper, “Murder of an Anarchist Recalled: Suppression of News in the Wake of the 1923 Tokyo Earthquake,” Japan Focus, November 5, 2007, http://www.japanfocus.org/-The_Asahi_Shinbun_Cultural_Research_Center-/2569.
6. Shinichi Sano, Kyokaiden: Shoriki Matsutaro to Kagemusha-tachi no Isseiki (ge) [Biography of Matsutaro Shoriki, vol. 2] (Tokyo: Bungeishunju, 2011), 442.
7. Sano, Kyokaiden: Shoriki Matsutaro to Kagemusha-tachi no Isseiki (jo) [Biography of Matsutaro Shoriki, vol. 1] (Tokyo: Bungeishunju, 2011), 217.
8. “The Press: Lord High Publisher,” Time, August 16, 1954, 74.
9. Partner, Assembled in Japan, 172.
10. Ben-Ami Shillony, Politics and Culture in Wartime Japan (New York: Oxford University Press, 1981), 99.
11. Sano, Kyokaiden [vol. 2], 446.
12. Partner, Assembled in Japan, 76; see also Shillony, Politics and Culture, 105.
13. “1,000 Ask Trial for Publisher,” New York Times, October 30, 1945; see also Sano, Kyokaiden [vol. 1], 438–44.
14. “Yomiuri Chairman Defends Actions in Internal Feud,” Asahi Shimbun, November 29, 2011, http://ajw.asahi.com/article/behind_news/AJ201111290056b.
15. Shinsho Hanayama, The Way of Deliverance: Three Years with the Condemned Japanese War Criminals (New York: Charles Scribner’s Sons, 1950), 4; see also Partner, Assembled in Japan, 73–74.
16. Hanayama, The Way of Deliverance, 5.
17. “Ruth’s Ex-Pal Held as Jap [sic] War Criminal,” Washington Post, December 6, 1945, 15.
18. Ibid.
19. United States Department of State, “Milestones 1945–1952: Korean War and Japan’s Recovery,” http://history.state.gov/milestones/1945-1952/KoreanWar.
20. David E. Kaplan and Alec Dubro, Yakuza—The Explosive Account of Japan’s Criminal Underworld (London: Futura Publications, 1987), esp. 69–71, 75–78.
21. Edward Uhlan and Dana L. Thomas, Shoriki: Miracle Man of Japan—A Biography (New York: Exposition Press, 1957), 181–82.
22. Partner, Assembled in Japan, 83.
23. Ibid., 78–79.
24. Ibid., 84.
25. Ibid., 78.
26. Ibid., 83–84.
27. Sano, Kyokaiden [vol. 2], 449; see also Partner, Assembled in Japan, 84.
28. Partner, Assembled in Japan, 84–86.
29. Edward F. Ryan, untitled article from Washington Post archives, September 22, 1954, 2.
30. “A Reactor for Japan,” Washington Post, September 23, 1954, 18.
31. “Belgium and Japan Seek 1st ‘A-for-Peace’ Power,” Washington Post, February 15, 1955, 5.
32. Sano, Kyokaiden [vol. 2], 450.
33. Ran Zwigenberg, “‘The Coming of a Second Sun’: The 1956 Atoms for Peace Exhibit in Hiroshima and Japan’s Embrace of Nuclear Power,” Japan Focus, February 6, 2012, http://japanfocus
.org/-Ran-Zwigenberg/3685.
34. Robert Trumbull, “Japan Welcomes Peace Atom Show,” New York Times, November 1, 1955, 14.
35. Tetsuo Arima, Genpatsu—Shoriki—CIA [Nuclear power—Shoriki—The CIA] (Tokyo: Shinchosha, 2011), 119.
36. Japan Atomic Energy Commission, text of letter from US ambassador in Japan John M. Allison to Matsutaro Shoriki, January 13, 1956,http://www.aec.go.jp/jicst/NC/about/ugoki/geppou/V01/N01/19560510V01N01.HTML.
37. Yuki Tanaka and Peter Kuznick, “Japan, the Atomic Bomb, and the ‘Peaceful Uses of Nuclear Power,’” Japan Focus, May 2, 2011, http://www.japanfocus.org/-Yuki-TANAKA/3521. See also Zwigenberg, “‘The Coming of a Second Sun,’” Japan Focus.
38. Ran Zwigenberg, “‘The Coming of a Second Sun.’”
39. Tetsuo Arima, Nippon Terebi to CIA—Hakkutsu-sareta “Shoriki Fairu” [NTV and the CIA—The uncovered “Shoriki files”] (Tokyo: Takarajima-sha, 2011), 30.
40. Arima, Genpatsu—Shoriki—CIA, 113; see also “From Hiroshima to Fukushima: The Political Background to the Nuclear Disaster in Japan,” World Socialist Web Site, June 23, 2011, http://wsws.org/articles/2011/jun2011/fuku-j23.shtml. Quotation is retranslated into English from the Japanese original.
41. Arima, Genpatsu—Shoriki—CIA, 112.
42. National Archives and Records Administration, “Cryptonyms and Terms in Declassified CIA Files—Nazi War Crimes and Japanese Imperial Government Records Disclosure Acts,” dated June 2007, http://www.archives.gov/iwg/declassified-records/rg-263-cia-records/second-release-lexicon.pdf. Accessed on March 13, 2012.
43. Ibid.
44. Arima, Nippon Terebi to CIA, 63; see also Partner, Assembled in Japan, 86–87.
45. Arima, Genpatsu—Shoriki—CIA, 58.
46. Arima, Nippon Terebi to CIA. A copy of the document is partially displayed on the book’s front cover.
47. Arima, Genpatsu—Shoriki—CIA, 110; see also “Tsunami: Japan’s Post-Fukushima Future,” Foreign Policy, 2011, 198,http://www.foreignpolicy.com/files/tutEkfeUr4fOa3v/06282011_Tsunami.pdf.
48. Partner, Assembled in Japan, 228.
49. “Advertising Expenditure of Leading Corporations (FY 2010),” Nikkei Advertising Research Institute, http://nikkei-koken.com/surveys/survey14.html.
50. “Toden Kokoku-hi 90-oku en no Hamon” [Ripple effect of Tokyo Electric’s nine billion yen advertising expenses], Tokyo Shimbun, May 17, 2011, 26–27. The figure of nine billion yen is for 2009.
51. Translated commentary by Osamu Aoki on Asahi Newstar cable TV program Nyusu no Me [Eyes of the news], April 7, 2011, http://www.youtube.com/watch?v=-2Ma4eWhX_U&feature=related.
52. For an overview of how the “kisha club” system works and other related issues, see Tomoomi Mori, “Japan’s News Media,” in Censored 2007: The Top 25 Censored Stories, eds. Peter Phillips and Project Censored (New York: Seven Stories Press, 2006), 367–82.
53. Kanako Takahara, “Tight-lipped Tepco Lays Bare Exclusivity of Press Clubs,” Japan Times, May 3, 2011, http://www.japantimes.co.jp/text/nn20110503f1.html.
54. Ibid.
55. Days Japan magazine, “Genpatsu Jiko Hodo no Kensho Shiryo” [Verified documentation of nuclear accident reporting], February 2012, 41.
56. Kenichi Asano, “BBC ni yoru Jiko Hodo” [Accident reporting by the BBC], Days Japan, February 2012, 60–61; see also “Japan Earthquake: Concerns over Nuclear Power Stations,” BBC News, March 11, 2011, http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12719707.
57. “Japan’s Desperate Nuclear Gypsies,” Al Jazeera English, June 30, 2011,http://www.aljazeera.com/video/asia/2011/06/2011630173015833205.html.
58. Nuclear Ginza, Small World Productions, Cardiff, England, 1995,http://www.smallworldtv.co.uk/public/main.cfm?m1=c_75&m2=c_2&m3=c_56&m4=e_0. A Japanese subtitled version of the film can be viewed at http://www.youtube.com/watch?v=CNq0qyQJ5xs.
59. Tomohiko Suzuki, press conference at the Foreign Correspondents’ Club of Japan, Tokyo, December 15, 2011, http://www.youtube.com/watch?v=6_lYwNyTyiU. Suzuki goes into more detail in his book Yakuza to Genpatsu [The yakuza and nuclear power] (Tokyo: Bungeishunju, 2011).
60. Andrew Roth, “Japan’s Press Revolution,” Nation, March 16, 1946, 315.
61. “The Press: Lord High Publisher,” Time, 1954, 76.
62. Herb Heft, “Baseball Men Cite Good-Will Created on Trip by Giants,” Washington Post, February 7, 1954:C2.
63. Foster Hailey, “Japan’s Mr. Atom,” New York Times Magazine, November 17, 1957, SM50.
64. “Show Business: Television Abroad—Come-On in Color,” Time, August 3, 1959, 57.
65. “The Press: Publishers—Bigger & Better than Anyone,” Time, May 24, 1963, 57–58. Emphasis in the original.
66. Edwin McDowell, “Obituaries: Edward Uhlan, 76, Founder and Leader Of Vanity Publisher,” New York Times, October 26, 1988,http://www.nytimes.com/1988/10/26/obituaries/edward-uhlan-76-founder-and-leader-of-vanity-publisher.html.
67. “Matsutaro Shoriki, 84, Dies; Publisher of Japanese Daily,” Washington Post, October 9, 1969, M10.
68. Richard Halloran, “Premier Miki Vows Lockheed Inquiry,” New York Times, April 4, 1976, 2.
69. Legewie, Japan’s Media: Inside and Outside Powerbrokers, 3.
70. ArtDaily.org, “Museum of Fine Arts, Boston, Announces New Chair of Art of Asia, Oceania, and Africa,” September 20, 2008, http://www.artdaily.com/index.asp?int_new=26246&int_sec=2.
71. Norimitsu Onishi and Ken Belson, “Culture of Complicity Tied to Stricken Nuclear Plant,” New York Times, April 26, 2011,http://www.nytimes.com/2011/04/27/world/asia/27collusion.html?pagewanted=all.

UN report sounds alarm on farming land-use crisis  |  Peak Oil News and Message Boards

UN report sounds alarm on farming land-use crisis  |  Peak Oil News and Message Boards.

To feed the world’s burgeoning population while saving it from exhausting natural land resources, the United Nations today issued a report for policymakers, “Assessing Global Land Use: Balancing Consumption With Sustainable Supply,” published Jan. 24 by the International Resource Panel of the United Nations Environment Programme.

“Over the past 30 years, we’ve been increasing production on agricultural land, but scientists are now seeing evidence of reaching limits,” says Robert W. Howarth, Cornell’s David R. Atkinson Professor of Ecology and Environmental Biology and a lead author of the United Nations report.

“We need to stop over-consuming land-based products. For example, one of our key challenges is overusing agricultural land for growing meat. There is just not enough land on Earth for everyone in the world to eat like Americans and Europeans,” says Howarth. “We don’t need to become complete vegetarians, but to put this into context and to help sustain feeding a burgeoning global population, we need to reduce our meat consumption by 60 percent – which is about 1940s era levels.”

The U.N. predicts the world’s population will be around 9.2 billion people in 2050, with the world’s less-developed regions contributing the most people. More cropland will be required to feed them. The report explains wide-ranging scientific options for sustainable, global land management. Expanding global cropland forever depletes environmentally needed savannahs, grasslands and forests.

If current conditions continue, by 2050 the world could have between 320 million and 849 million hectares more natural land converted to cropland. “To put things into perspective, the higher range of this estimate would cover an extension of land nearly the size of Brazil,” says the report.

Further, the U.N. report – compiled by noted international scientists – says that decoupling fuel and food markets would be a major component of sustainable resource management. Howarth says that countries must halve their current biofuel expectations to ease potential crises. “With widespread use of biofuels, rising petroleum prices will inevitably also drive food prices because biofuels are derived from cropland,” says the report. “Intolerable price increases for food may lead to spreading hunger, cause riots and sociopolitical disturbances.”

This difficult challenge reaches beyond agriculture and forestry. The report delves into energy, transportation, manufacturing, global health and family planning, climate protection and conservation.

Large areas with degraded soils must be restored, and improved land-use planning must be implemented to avoid building on fertile land, according to the report. An estimated one-fourth of all global crop soils is degraded, but nearly 40 percent of this degenerated land has strong potential for easy restoration.

To ease land pressures, the U.N. suggests more programs for economywide sustainable resource management; promoting a healthy diet in countries high in meat consumption; programs in family planning that slow population growth; and reducing food loss at the production and harvest stage in developing countries by increasing infrastructure, storage facilities and bolstering cooperatives.

Cornell.edu

Media Spin Machine in High Gear: Top Three Media Lies About the Syrian Peace Talks | Global Research

Media Spin Machine in High Gear: Top Three Media Lies About the Syrian Peace Talks | Global Research.

The media spin machine is again kicking into high gear, perfectly timed to accompany the “Geneva II” Syria peace talks. The lies are necessary to give the Obama administration an upper hand in the peace negotiations, which are not being used to pursue peace, but instead, to accomplish the Obama administration’s longstanding goal of Syrian regime change. Here are the top three Western media lies about the Syrian peace talks. 

 1) The removal of Syrian Bashar al-Assad was an agreed upon “precondition” for the Geneva II peace talks. 

This lie has been repeated over and over by government and media alike. It has zero basis. The Obama administration claims that this precondition was expressed in the “Geneva communiqué,” which was a road map agreement meant to guide the Geneva II peace talks, agreed upon by some of the major parties of the negotiations, including Russia.

The communiqué does indeed call for a negotiated political transition, but nowhere does it state that such a transition cannot include President Assad. Such a condition would have been outright rejected by Russia.

In fact, the Geneva communiqué includes this crucial statement:

“[a transition government] could include members of the present [Syrian] government and the opposition and other groups and shall be formed on the basis of mutual consent.” Nowhere does it specifically mention or imply President Assad.

The Los Angeles Times recently stepped out of line and exposed this lie:

“[John] Kerry regularly cites the “Geneva communiqué,” a kind of peace road map hammered out in June 2012 during a United Nations-organized summit. But the document does not explicitly call for Assad’s ouster.”

The Obama administration’s constant repeating of this lie only causes divisions in the peace process, undermining the chances that the peace process will succeed.

The Obama administration is especially adamant about this “Assad must go” pre-condition because it knows that, if free and fair elections were held tomorrow in Syria — as part of a UN-backed “transitional process”— President Assad would likely win. This is the result of the ethnic and religious minorities in Syria that have rallied behind President Assad, since they’ve witnessed the consistent religious sectarian atrocities committed by the U.S.-backed rebels (which the U.S. media loves to ignore or minimize).

Assad would probably win an election since there is also simply no one else on the government side or the opposition side with his name recognition or popularity. The U.S.-backed rebel war in Syria has vastly strengthened Assad’s political hand, but you wouldn’t know it from the Western, anti-Syrian media.

Demanding Assad’s ouster also does not reflect the situation on the ground.  The U.S.-backed rebels have never controlled more than one Syrian city, namely Raqaa, which is dominated by al-Qaeda and is governed under a Taliban-style interpretation of Islamic law, which includes a strict ban on music. Thus, the rebels don’t have the ground power that would even enable them to make the demand that “Assad must go”.

2) The U.S.-backed rebel militias are “moderate” Islamic groups.

The fact that this lie can even be uttered publicly without encountering ridicule is a major success of Western media propaganda. The media narrative paints the U.S.-backed “good” rebels fighting both the Syrian government and the “bad” al-Qaeda linked rebels.

But the “good” rebels in the U.S.-backed Islamic Front share the same vision for Syria’s future as the al-Qaeda rebels: a fundamentalist version of Sharia law, where women live in virtual house arrest and where religious minorities are second class citizens (non-Sunni Muslims would simply be butchered, as they are on a regular basis in Syria, which is again minimized or ignored in the Western media.)

The “moderate rebel” lie was further exposed recently when a top leader in the most powerful militia, Ahrar al Sham, within the Islamic Front declared Ahrar al Sham to be the “real” representative of al-Qaeda in Syria, as opposed to the rival al-Qaeda faction that the Islamic Front had recently begun fighting.

Ahrar al Sham has long been known to be an al-Qaeda type Islamist extremist group; the Western media simply chose to ignore it. But when it was recently made official, the U.S. media chose to continue its ignoring stance, since actually reporting on it would destroy their “moderate rebel” lie. The Western media also continues to ignore the fact that the “moderate” U.S.-backed Islamic Front issued a joint statement that aligned itself to the extremist views of Ahrar al Sham, the “real” al-Qaeda.

3) New Evidence of Syrian government “industrial scale” torture.   

The Western media recently blasted the “breaking news” of brand new evidence showing massive “NAZI-like” torture and murder by the Syrian government, released at the beginning of the Syrian peace talks. This may or may not be true, but the lie here is that the Western media promoted the “evidence” as being unquestionably true, when the story doesn’t reach first base when it comes to evidence-based journalism.

All we really know is that there are hundreds of pictures of dead people that a “trusted source” says were killed by the Syrian government. The trusted source was designated as such by pro-Western intellectuals, who have earned professional “credibility” by helping convict war criminals in the International Criminal Court [ICC]. But as author Diane Johnstone pointed out in her excellent book “Fools Crusade,” about the war against Yugoslavia — as well as in other articles — the ICC has long been used by western powers as a tool to create a pretext for war, or a tool to justify a war after the fact.

The evidence of the “NAZI-like” atrocities was written in a study paid for by the government of Qatar, which has long funneled cash, guns, and Jihadis to Syria in aid of the anti-government rebels.

Again, we don’t know if the story is true or not. But such an important investigation should be conducted by the UN or another more objective institution. The same biased dynamic occurred in relation to the infamous chemical weapons attack, where no real evidence was provided, though an unending string of “experts” were quoted in the Western media, testifying to the guilt of the Syrian Government. But when Pulitzer prizewinning journalist Seymour Hersh reported that the Obama administration lied about the rebels not having the capacity to perform such an attack, the Western media simply ignored the legend of journalism. The wrench in the propaganda machine was simply dislodged.

How do these lies become such permanent fixtures in the Western media? An excellent article in the Guardian newspaper recently discussed in depth the principal sources the Western media has used to understand the Syrian conflict.

The article exposed the incredible bias of some of the most important Western media sources on Syria, which is why they were handpicked in the first place to be “expert” sources: they had political agendas that were aligned with the U.S. government’s foreign policy decisions. The other side of the conflict was completely ignored, except when it was targeted for ridicule. Thus, Americans and Europeans have a completely one-sided, if not fantasy-based perspective of what is happening in Syria. This has been systematic since the beginning of the conflict, as happened with the Yugoslav, Afghan, Iraq, and Libya wars.

The result of this media-led ignorance could result in yet more unnecessary deaths in a country that now has millions of refugees and over a 100,000 dead. Obama seems like he intends to exploit these peace talks with the intention of blaming the Syrian government for their failure. Having failed to defeat Assad on the battlefield in a proxy war, the Obama administration is trying to win the propaganda war. And once peace talks have failed, talk of war will resume, since “all other options have failed.”

Shamus Cooke is a social service worker, trade unionist, and writer for Workers Action (www.workerscompass.org). He can be reached at shamuscooke@gmail.com

Notes

http://www.un.org/News/dh/infocus/Syria/FinalCommuniqueActionGroupforSyria.pdf

http://www.latimes.com/world/la-fg-syria-talks-20140123,0,992030.story

http://www.al-monitor.com/pulse/security/2014/01/isis-raqq-ban-music-smoking-impose-veil.html

http://www.charlotteobserver.com/2014/01/17/4620554/key-anti-assad-rebel-leader-acknowledges.html#.Uts02BAo7RY

https://docs.google.com/file/d/0ByBt2sGl4U4hU2lrZGFoeUtkV1k/edit

http://www.cnn.com/2014/01/20/world/syria-torture-photos-amanpour/

http://www.amazon.com/Fools-Crusade-Yugoslavia-Western-Delusions/dp/158367084X

http://www.counterpunch.org/2011/05/06/do-we-really-need-an-international-criminal-court-2/

http://www.lrb.co.uk/v35/n24/seymour-m-hersh/whose-sarin

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/jul/12/syrian-opposition-doing-the-talking

UN Labor Agency Reports More Than 200 Million Jobless Last Year

UN Labor Agency Reports More Than 200 Million Jobless Last Year.

A man begs on the street as people walk past him in Pamplona, northern Spain on Friday, Jan. 3, 2014. Quarterly unemployment surveys, seen as more accurate by economists, show that Spain's unemployment rate was 26 percent in the third quarter, with 6 million people jobless. The rate is the second highest in the 28-country European Union after Greece. (AP Photo/Alvaro Barrientos)

A man begs on the street as people walk past him in Pamplona, northern Spain on Friday, Jan. 3, 2014. Quarterly unemployment surveys, seen as more accurate by economists, show that Spain’s unemployment rate was 26 percent in the third quarter, with 6 million people jobless. The rate is the second highest in the 28-country European Union after Greece. (AP Photo/Alvaro Barrientos)

GENEVA— The United Nations’ labor agency says the number of unemployed people around the world rose above 200 million last year as job opportunities failed to grow at the same pace as the global workforce.

The International Labor Organization said Monday that an estimated 201.8 million people were unemployed in 2013. That’s 4.9 million more than the previous year.

An annual ILO report points to an uneven global economic recovery and says East and South Asia together accounted for more than 45 percent of last year’s increase.

The agency puts last year’s global unemployment rate at 6 percent, unchanged from 2012. It says it expects little improvement this year, projecting that the jobless rate will edge up to 6.1 percent and the number of unemployed will rise another 4.2 million.

CIA Targeted Assassinations by Induced Heart Attack and Cancer | Global Research

CIA Targeted Assassinations by Induced Heart Attack and Cancer | Global Research.

Published in 2010 by Signs of the Times, first posted on GR on June 27, 2013

by Press Core

In 1975, during the Church Committee hearings, the existence of a secret assassination weapon came to light. The CIA had developed a poison that caused the victim to have an immediate heart attack. This poison could be frozen into the shape of a dart and then fired at high speed from a pistol. The gun was capable of shooting the icy projectile with enough speed that the dart would go right through the clothes of the target and leave just a tiny red mark. Once in the body the poison would melt and be absorbed into the blood and cause a heart attack! The poison was developed to be undetectable by modern autopsy procedures.

Can you give a person cancer?

If cancer in animals can be caused by injecting them with cancer viruses and bacteriait would certainly be possible to do the same with human beings!

In 1931, Cornelius Rhoads, a pathologist from the Rockefeller Institute for Medical Research, purposely infects human test subjects in Puerto Rico with cancer cells; 13 of them died. Though a Puerto Rican doctor later discovers that Rhoads purposely covered up some of the details of his experiment and Rhoads himself gives a written testimony stating he believes that all Puerto Ricans should be killed, he later goes on to establish the U.S. Army Biological Warfare facilities in Fort Detrick Maryland (origin of the HIV/AIDS virus, the Avian Flu virus and the Swine Flu / A-H1N1 virus), Utah and Panama, and is named to the U.S. Atomic Energy Commission, where he begins a series of radiation exposure experiments on American soldiers and civilian hospital patients.

The answer to the question – Can you give a person cancer – is yes.  After nearly 80 years of research and development there is now a way to simulate a real heart attack and to give a healthy person cancer. Both have been used as a means of assassination. Only a very skilled pathologist, who knew exactly what to look for at an autopsy, could distinguish an assassination induced heart attack or cancer from the real thing.

Is death by heart attack, burst aneurysm, of cerebral hemorrhage a “natural cause”? Not if government agencies have found a way to influence your heart rate, blood pressure, or vascular dilatation. Neurological research has found that the brain has specific frequencies for each voluntary movement called preparatory sets. By firing at your chest with a microwave beam containing the ELF signals given off by the heart, this organ can be put into a chaotic state, the so-called heart attack. In this way, high profile leaders of political parties who are prone to heart attacks can be killed off before they cause any trouble. Jack Ruby died of cancer a few weeks after his conviction for murder had been overruled in appeals court and he was ordered to stand trial outside of Dallas – thus allowing him to speak freely if he so desired. There was little hesitancy in Jack Ruby killing Lee Harvey Oswald in order to prevent him from talking, so there is no reason to suspect that any more consideration would have been shown Jack Ruby if he had posed a threat to people in the US government who had conspired to murder the president of the United States – John F Kennedy.

Matt Simmons, an oil industry expert, was assassinated for turning whistle blower over the Obama administration coverup of the BP Gulf Oil Spill. Investment banker Matt Simmons, who died suddenly, was an energy industry insider and presidential adviser whose profile soared when he wrote that Saudi Arabia is running out of oil and world production is peaking. Simmons, 67, died at his vacation home in Maine. An autopsy by the state medical examiner’s office concluded Monday that he died from accidental drowning “with heart disease as a contributing factor.”

His 2005 best-selling book, Twilight in the Desert: The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy, brought him a wider audience. The book argued that Saudi Arabia vastly overstated the size of its oil reserves and that the world was on the verge of a severe oil shortage as the largest oil fields become depleted. This revelation is backed up by Iran. Iran knows the Middle East oil supply is quickly drying up and for that reason it is now focusing on building nuclear reactors. Once the oil runs out Iran will be the only country in the Middle East that will be energy self-sufficient. All of the other Middle Eastern countries, including Saudi Arabia will become Third World impoverished states.

Former Yugoslav President Slobodan Milosevic was also assassinated. He was found dead in the detention center at The Hague tribunal. Mr Milosevic faced charges of war crimes and crimes against humanity for his alleged central role in the wars in Bosnia, Croatia and Kosovo during the 1990s. He also faced genocide charges over the 1992-95 Bosnia war, in which 100,000 people died.

Milosevic wrote a letter one day before his death claiming he was being poisoned to death in jail. An autopsy verified his claim as it showed that Milosevic’s body contained a drug that rendered his usual medication for high blood pressure and his heart condition ineffective, causing the heart attack that led to his death.

Former MI6 agent Richard Tomlinson told reporters that he saw documents in 1992 that discussed assassinating Milosevic by means of a staged car accident, where the driver would be blinded by a flash of light and remote controlled brake failure enacted to cause the crash. This exact same technique was utilized for real in the murder of Princess Diana.

If Milosevic was murdered, who would ultimately be responsible? NATO.

Why NATO?

Because, though the ICTY (or ‘Hague Tribunal’) presents itself to the world as a UN body, NATO officials have themselves made clear, in public, that it really belongs to NATO. NATO appointed the prosecutors, and the judges who ruled out investigating any war crimes accusations against NATO. It follows that Slobodan Milosevic, who was a prisoner of the Hague Tribunal’s Scheveningen prison when he died, was a prisoner of NATO. NATO had both motive and opportunity to kill him.

In March 2002, Milosevic presented the NATO controlled Hague tribunal with FBI documents proving that both the United States government and NATO provided financial and military support for Al-Qaeda to aid the Kosovo Liberation Army in its war against Serbia. This didn’t go down too well at the Pentagon and the White House, who at the time were trying to sell a war on terror and gearing up to justify invading Iraq.

During Milosevic’s trial for war crimes NATO alleged that the Serbs had committed a massacre of Albanian civilians in the Kosovo town of Racak. Evidence presented in the court showed that NATO’s claim was a hoax. This is especially embarrassing because the allegation of a massacre at Racak was the excuse that NATO used to begin bombing the Serbs on 24 March 1999 (the carpet bombing were done by the United States Air Force -authorized by then president Bill and Hillary Clinton). Then NATO claimed that the Serbs had supposedly been murdering 100,000 Albanian civilians. However, NATO’s own forensics reported that they could not find even one body of an Albanian civilian murdered by Milosevic’s forces. The failure to find any bodies eventually led to NATO’s absurd claim that the Serbs had supposedly covered up the genocide by moving the many thousands of bodies in freezer trucks deep into Serbia (while Bill Clinton was carpet bombing the place) without leaving a single trace of evidence. But the Hague tribunal showed these accusations to be entirely fraudulent as well.

Milosevic made several speeches in which he discussed how a group of shadowy internationalists had caused the chaos in the Balkans because it was the next step on the road to a “new world order.”

During a February 2000 Serbian Congressional speech, Milosevic stated,

“Small Serbia and people in it have demonstrated that resistance is possible. Applied at a broader level, it was organized primarily as a moral and political rebellion against tyranny, hegemony, monopolism, generating hatred, fear and new forms of violence and revenge against champions of freedom among nations and people, such a resistance would stop the escalation of modern time inquisition. Uranium bombs, computer manipulations, drug-addicted young assassins and bribed of blackmailed domestic thugs, promoted to the allies of the new world order, these are the instruments of inquisition which have surpassed, in their cruelty and cynicism, all previous forms of revengeful violence committed against the mankind in the past.”

Evidence linking Milosevic to genocides like Srebrenica, in which 7,000 Muslims died, was proven to be fraudulent. In fact, Srebrenica was a ‘UN safe zone’, yet just like Rwanda, UN peacekeepers deliberately withdrew and allowed the massacre to unfold, then blamed Milosevic. Milosevic’s exposure of UN involvement in the Srebrenica massacre was another reason why tribunal transcripts were heavily edited and censored by NATO, and another contributing factor for NATO to murder him while he was in their custody.NATO’s Hague Tribunal was clearly a kangaroo court whose sole purpose was to convince ordinary people all over the world that NATO’s destruction of Yugoslavia was justified. Since NATO failed to show this in its own court (a total absence of evidence did make this difficult), there is indeed a powerful NATO motive to murder Milosevic – to prevent his acquittal. In this way, NATO can continue to claim that Milosevic was guilty, and nobody would begin to look into the mountain of evidence that showed that it was NATO leaders (particularly US president Bill Clinton) who committed war crimes, crimes against humanity and genocide in Yugoslavia.

So many people have been done in by cancer at a convenient time in history that it is now time to ask the question “who is assassinating people by giving their target cancer or inducing a massive heart attack”? Who ordered the hits and why?

Mr. Charles Senseney, a CIA weapon developer at Fort Detrick, Maryland, testified before the Senate Intelligence Committee in September 1975 where he described an umbrella poison dart gun he had made. He said it was always used in crowds with the umbrella open, firing through the webing so it would not attract attention. Since it was silent, no one in the crowd could hear it and the assassin merely would fold up the umbrella and saunter away with the crowd.

Video footage of the assassination of John F Kennedy shows this umbrella gun being used in Dealey Plaza. Video evidence of the events of November 22, 1963 shows that the first shot fired on the fateful day had always seemed to have had a paralytic effect on Kennedy. His fists were clenched and his head, shoulders and arms seemed to stiffen. An autopsy revealed that there was a small entrance wound in his neck but no evidence of a bullet path through his neck and no bullet was ever recovered that matched that small size.

Charles Senseney testified that his Special Operations Division at Fort Detrick had received assignments from the CIA to develop exotic weaponry. One of the weapons was a hand-held dart gun that could shoot a poison dart into a guard dog to put it out of action for several hours. The dart and the poison left no trace so that examination would not reveal that the dogs had been put out of action. The CIA ordered about 50 of these weapons and used them operationally.

Senseney said that the darts could have been used to kill human beings and he could not rule out the possibility that this had been done by the CIA.A special type of poison developed for the CIA induces a heart attack and leaves no trace of any external influence unless an autopsy is conducted to check for this particular poison. The CIA revealed this poison in various accounts in the early 1970s. The CIA even revealed the weapon that fired those darts that induces a heart attack at a congressional hearing.

The dart from this secret CIA weapon can penetrate clothing and leave nothing but a tiny red dot on the skin. On penetration of the deadly dart, the individual targeted for assassination may feel as if bitten by a mosquito, or they may not feel anything at all. The poisonous dart completely disintegrates upon entering the target. The lethal poison then rapidly enters the bloodstream causing a heart attack. Once the damage is done, the poison denatures quickly, so that an autopsy is very unlikely to detect that the heart attack resulted from anything other than natural causes.

A former CIA agent disclosed that the darts were made of a frozen form of the liquid poison. She disclosed that the dart would melt within the target and would only leave a very tiny red dot at the entry point – the same type of small entrance wound that was found during the autopsy of John F Kennedy.For over 50 years assassinations have been carried out so skillfully as to leave the impression that the victims died from natural causes. Details of some of the techniques used to achieve this were brought to light in 1961 when professional KGB assassin Bogdan Stashinskiy defected to the West and revealed that he had successfully performed two such missions. In 1957 he killed Ukrainian emigré writer Lev Rebet in Munich with a poison vapor gun which left the victim dead of an apparent heart attack. In 1959, the same type of weapon was used on Ukrainian emigré leader Stepan Bandera, although Bandera’s death was never fully accepted as having been from natural causes.

Among the witnesses, important people and conspirators who might have been eliminated by induced heart attack and cancer are: Jack Rudy (died of a stroke due to an undiagnosed form of aggressive cancer, just weeks after he agreed to testify before Congress about the JFK assassination), Clay ShawJ. Edgar Hoover, Earlene Roberts (Oswald’s land-lady), Marlyn Monroe, Slobodan Milosevic, Kenneth Lay (former CEO of ENRON – the largest political campaign contributor of George W Bush and Dick Cheney), Matt Simmons, Mark Pittman (a reporter who predicted the financial crisis and exposed Federal Reserve misdoings. Pittman fought to open the Federal Reserve to more scrutiny), Elizabeth Edwards (suddenly diagnosed with cancer while her husband was campaigning against Barack Obama and Hillary Clinton for the presidency of the United States.

During a campaign speech to the Council on Foreign Relations in May 2007, Edwards called the War on Terrorism a slogan that was created for political reasons and that it wasn’t a plan to make the United States safe. He went further to compare it to a bumper sticker and that it had damaged the US’s alliances and standing in the world.), … enter here the names of every politically outspoken person, whistle blower or witness who died unexpectedly of a heart attack or who quickly died of an incurable cancer.

Philippines seeks US ships to counter China – Asia-Pacific – Al Jazeera English

Philippines seeks US ships to counter China – Asia-Pacific – Al Jazeera English.

The Philippine armed forces says it needs at least six more frigates to effectively patrol its waters [AP]
The Philippines has said it wants to acquire two more navy ships from the US to boost its maritime protection amid military threats from China, according to the country’s military chief.

“Within the last year, we realised that there is a real threat out there in terms of securing, defending our territory,” armed forces chief of staff General Emmanuel Bautista told the Philippines’ ANC television on Wednesday.

There are Chinese fishing vessels in the West Philippine Sea as we speak.

General Emmanuel Bautista,armed forces chief of staff

The new acquisitions fall under the $40m in military assistance pledged by US Secretary of State John Kerry during his visit to the country in December 2013.

But Bautista said the country needs about six more frigates to effectively guard its coastline.

“In fact, we are bidding now for two frigates, hopefully we will be able to acquire them in (a) couple of years,” he said.

The Philippines is a long-time US military ally and has already received two refurbished ships in the past two years.

These boats now patrol the South China Sea where, in 2012, the flagship BRP Gregorio del Pilar, the first US acquisition, confronted Chinese ships on Scarborough Shoal, a small outcrop just off the coast of the country’s main island of Luzon.

The Chinese eventually gained control of the outcrop after Manila backed down. And the Filipino government sought UN arbitration to settle the dispute, a move which China rejected.

Ongoing dispute

The Philippines has been locked in an increasingly tense standoff with China involving disputed reefs and islands in an area Manila calls the West Philippine Sea.

Bautista said the Gregorio del Pilar, as well as another frigate that arrived last year, have been deployed to protect the country’s waters.

“There are Chinese fishing vessels in the West Philippine Sea as we speak,” he said, but declined to say where they were in the disputed waters.

China has claimed almost all of the South China Sea, including waters near the cost of its neighbours.

And it recently declared an “air defence identification zone” over the East China Sea, where it is engaged in a dispute with Japan.

Kerry has warned China against imposing a similar air defence identification zone over the South China Sea.

Last week China also announced a new fisheries law requiring foreign vessels to obtain permits for activities in most of the South China Sea, triggering outrage in Manila.

The secret to fixing a pollution problem: Do something about it | – Environmental Defence

The secret to fixing a pollution problem: Do something about it | – Environmental Defence.

Canada has a problem. Our greenhouse gas pollution is soaring. With climate impacts hitting harder and closer to home (ice storms, polar vortexesfloods…), our country is recklessly racking up a huge carbon bill that will saddle future generations with a debt impossible to pay off.

In a new report prepared for the United Nations, for the first time Environment Canada did the number crunching all the way to 2030. We’ve known for awhile that our 2020 target has become a mission impossible. But this report also paints a sorry picture of 2030, where Canada still doesn’t have its act together and climate pollution, specifically from the tar sands, continues to skyrocket (check out this detailed analysis by the Pembina Institute).

The report reaffirms that the growth in pollution from the tar sands – if the tar sands are allowed to continue expanding as projected – will wipe out any progress made to reduce emissions in any other sector, including Ontario’s coal phase-out, B.C.’s carbon tax, or other provinces’ energy efficiency and carbon reduction measures.

The result is while some pull up their bootstraps and clean up their acts, soaring pollution from the tar sands will cancel out everyone else’s hard work. And this means if Canada is to meet a national goal to cut emissions, some regions and sectors will need to do more than their fair share because one sector – oil – is getting off scott-free.

We hear a lot of talk these days about pipelines as “nation building projects” and being in the “national interest.” But if tar sands expansion is allowed, made possible by big new pipelines, this is a recipe for dividing our country, not uniting it.

Here’s why: At some point, Canada will need to get serious about reducing emissions, and how the carbon pie is divided between regions will become important. We can expect regions to speak up loudly if they’re asked to do more than their fare share to reduce carbon emissions because the oil industry is being irresponsible.

All provinces have a stake in major pipeline proposals like Enbridge’s Northern Gateway and TransCanada’s Energy East. There’s the tangible danger that these pipelines could spill tar sands oil into forests, farmland and drinking water sources. And then there’s the less tangible – but critical – impact they would have on the amount of carbon the country is pumping into the atmosphere and the impacts of climate change.

Will Ontario, British Columbia or Quebec be keen to do more than their fair share to cut carbon to make up for the impact of these pipelines? Doubtful. And they should not be asked to. All sectors and regions will need to reduce emissions. For the oil sector, that means keeping production at current levels and cleaning up existing operations – not expanding. It also means seeing the government put in place robust regulations on the oil sector that will see emissions go down, rather than up. Even the weak regulationsunder discussion now have just been punted  ‘a couple of years’ further down the road by the Prime Minister.

The idea that Canada may fail to rein in soaring emissions by 2030 may not seem like the brightest news to kick off the New Year, but there is an important caveat to this story. It can only come true if industry and government get their way when it comes to rapid and reckless tar sands expansion.

The good news is that new pipelines and oil projects aren’t getting a free ride these days. With ever-growing public concern about moving oil (by tanker, rail, or pipeline), a world feeling the early impacts (and paying the price) of a changing climate, and new conversations in the financial sector about the risks of investing in high-carbon fuels, the tar sands are facing a serious uphill battle.

The world is waking up to climate change and the environmental devastation of projects like the tar sands, and while our current government chooses to leave their head in the sand, Canadians are also standing up to demand the safe, smart, clean energy future we deserve.

UN warns CAR on brink of catastrophe – Africa – Al Jazeera English

UN warns CAR on brink of catastrophe – Africa – Al Jazeera English.

About 10,000 people are seeking shelter at the airport near the capital Bangui. [Reuters]
UN officials are warning the Security Council that Central African Republic is on the brink of a catastrophe, with half the population made homeless since ethnic warfare broke out.

UN political affairs chief Jeffrey Feltman told the council on Monday that about 2.2 million people throughout the country need assistance, about half the total population.

About half the people of Bangui have been driven from their homes, a total of about 513,000, he said. An estimated 100,000 people are seeking shelter at a makeshift camp at the airport near the capital.

The Central African Republic has been plunged into chaos as the country’s Christian majority seeks revenge against the Muslim rebels, who seized power in a coup in March. Fighting between Christian and Muslim militias intensified in December.

An attack on Bangui by the Christian militia calling itself the anti-Balaka on December 5 triggered heavy unrest in the capitol, Feltman said.

A report in late December by Secretary General Ban Ki-moon reported 600 deaths in Bangui in those attacks, and Feltman put the current total at “750 casualties” in the capital.

“The death toll outside Bangui is likely to be substantial,” he said. “Killings in Bangui and the rest of the country continue every day, and the population remains divided along religious affiliation,” Feltman said.

The UN Children’s Fund warned at the end of December, that children are being recruited into the militias, and verified the killings of at least 16 children since December 5, two of whom were beheaded.

In December the Security Council authorised a multinational African peacekeeping force, which is expected to increase its troop strength from about 2,500 to 3,500, to keep a lid on the violence. France sent in about 1,600 troops on December 9 to back them up.

%d bloggers like this: